Android چیست؟

اَندروید یا آندروید، نام سیستم عاملیه که شرکت گوگل برای تلفن همراه، فبلت، تبلت، تلویزیون و… عرضه میکنه و توسط چندین شرکت بر روی این دستگاه ها قرار میگیره. اندروید یک سیستم عامل متن باز هست و بر پایه هسته لینوکس ساخته شده. در لغت اندروید به معنی انسان نما یا روبات شبیه به انسان

رام چیست؟

سیستم کلی گوشی شما Rom است.ویندوز 7 برای کامپیوتر شما یک رام است.( فقط یک تشبیه ساده) Rom قلب تپنده ی نرم افزاری دستگاه هست که شامل نرم افزارها و سیستم عامل مورد استفاده ی دستگاه بوده که با گذر زمان، روی آن تغییراتی در جهت بهبود و رفع نواقص انجام شده و برای استفاده کاربران منتشر می گردد.که به ان آپدیت رام یا بروز رسانی میگویند .

ریکاوری چیست؟
ریکاوری یک حالت بسیار مهم برای گوشی های اندروید هست. ریکاوری به طور معمولی توی تمام گوشی های اندروید وجو داره و برای رفتن به ریکاوری باید چند کلید ترکیبی رو فشار بدید. در حالت ریکاوری شما میتونید کارهایی مانند: Factory reset (بازگردانی به حالت کارخانه)، نصب یک فایل زیپ و… رو انجام بدید. شما با نصب custom recovery میتونید کارهای پیشرفته تری در ریکاوری انجام بدید. 

Kernel چیست؟

کرنل در اندروید به معنی هسته اندروید هست. هسته اندروید لینوکسه که وظیفه اصلیش ارتباط بین سخت افزار و نرم افزاره.

apk چیست؟
مخفف کلمه های Android Application Package هست و کلیه فایل های نصبی (بازی ها و برنامه های) اندروید با این فرمت هستن.

آپگرید چیست؟
به آپدیت گوشی آپگرید میگویند

دانگرید چیست؟
گاهی اوقات پیش می آید کاربر از آپدیت گوشی خود راضی نیست و به نسخه قدیمی خود برمیگرداند که به آن دانگرید میگویند.

فرق آپدیت و فلش چیست؟
هرگونه اپگرید و دانگرید گوشی یا تبلت به صورت آفلاین را فلش میگویند.

رام رسمی یا اورجینال چیست؟
رامی که توست شرکت سازنده ارائه میشود میگویند

کاستوم رام چیست؟
(اصطلاحا رام دستکاری شده توسط کوکرهاست بر پایه رام اصلی)
از آن*جایی که سیستم*عامل اندروید به صورت Open Source یا متن*باز عرضه شده است هر توسعه*دهنده و برنامه*نویسی قادر است آن را به دلخواه خود تغییر دهد. تولیدکنندگان کاستوم رام یا اصطلاحاً کوکرها با دریافت سورس*های اندروید و یا حتی کاستوم رام*های دیگر و انجام تغییراتی مانند حذف اپلیکیشن*های اضافه، تغییرات در آیکن*ها و تم، انجام بهینه*سازی*ها، افزودن Modهای اختصاصی مانند موتور براویای سونی یا Beats Audio اچ*تی*سی و یا حتی برخی از برنامه های گوگل و همچنین افزودن امکانات مفیدی مانند Halo و Pie Controls یک رام جدید و سفارشی یا کاستوم ایجاد می*کنند و آن را برای عموم عرضه می*کنند.
کاستوم رام ها توسط افراد مبتکر و نابغه ای که در اصطلاح به آن ها Cooker (آشپز) میگن ساخته میشه. کوکر ها با سورس کدهایی که گوگل برای هر نسخه از اندروید در اختیارشون میذاره، با تغییراتی در اون کدها، یک رام جدید که به اون کاستوم رام میگن، می سازن. اغلب کاستوم رام ها دارای ویژگی هایی هستن که اونها رو از رام های رسمی متمایز میکنه.
کاستوم رام*ها نسبت به رام*های استاک پیش*فرض اندروید دارای مزایایی مانند: امکان برگشت به اندروید خالص، سرعت بالاتر، آپدیت*های سریع*تر، ارتقا به نسخه*های بالاتر اندروید، امکانات بیشتر و تغییر کلی رابط کاربری دستگاه هستند