شرح مختصری از اصطلاحات رایج سیستم عامل iosمختص کاربران مبتدی

iOS: یا همون فرمور،مخفف iPhone Operating System و بیانگر سیستم عامل های iPhone/iPod/iPad هست .

iDevice:
تمامی دستگاههای ساخت شرکت Apple که نام آنها با حرف i شروع می شود و سیستم عاملشان iOS میباشد شامل : iPod/iPod Touch/iPhone/iPad

iTunes: که آنرا آیتونزمیخوانند، نرم افزار رابط سیستم عامل ios با کامپیوتر و idevice ها و فروشگاه اینترنتی کمپانی Apple که محصولات مولتی مدیا در اون عرضه میشود.هم برای ویندوز و هم برای مک!

App Store :که آنرا اپ استورمیخوانند، فروشگاه اینترنتی کمپانی Apple که محصولات نرم افزار های idevice در آن ارائه میشود.

App: به نرم افزار های(اپلیکیشن های )ی idevice ها اطلاق میگردد ، این برنامه ها قالبابا فرمت IPA و قابل نصب با آیتونزروی آیدیوایسها می باشند.

iBook Store :فروشگاه اینترنتی کمپانی Apple که توزیع کننده کتابهای الکترونیکی با فرمت epub هست و شما می تونید با دانلود رایگان نرم افزار ibooks از این کتابها استفاده کرده و حتی مقالات با فرمت pdf خود را نیز در ان بخوانید.

Jailbreak : که آنراجیلبریک(فینگیلیش= j e i l b r i k ) منظور هک کردن سیستم عامل ios جهت نصب برنامه های کرک و دسترسی کامل به این سیستم عامل می باشد .

Unlock Factory : منظور موبایل های iphone کمپانی Apple که با تمامی اپراتور های مخابراتی کشور های جهان ، بدون هیچ گونه قرارداد مالی آنتن دهی دارند.

Lock Factory : منظور موبایل های iphone کمپانی Apple آنها را که به صورت قرار دادی و با گرفتن پیش قسط اولیه به فروش می رساند و تا پایان یافتن مدت قرار داد این آیفون ها تنها با سیم کارت اپراتور طرف قرار داد انتن دهی خواهند داشت.

Restore :که آنرا ری استورمیخوانند،برگرداندن گوشی به حالت تنظیمات پیش فرض کارخانه ای خود با استفاده از برنامه iTunes

Sync :که آنراسینک میخوانند؛ مخفف synchronize است و به معنی تبادل اطلاعات بین دستگاههایidevice و آیتونزاست.

Respring :
 که آنرا ری اسپرینگ میخوانند؛ منظور ریستارت منوی idevice می باشد.

Cydia :که آنرا سیدیا میخوانند، این برنامه در واقع یک فروشگاه اینترنتی و ارائه دهنده برنامه های با فرمت deb و قابل نصب پس از جیلبریک هست.

Authorize :که آنراآتورایز میخوانند؛یعنی ثبت کردن حساب کاربری در آیتونز و اکانت شما از روی مشخصات کامپیوتر استفاده کننده آیتونزاست.

ECID SHSH :کد و امضای دیجیتالی که به عنوان لایه امنیتی در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری از سوی Apple برای جلوگیری از ریستور به ios ای غیر از آنکه Apple تائیدش می کند.

Active :
فعال کردن دستگاه با آیتونز و دسترسی به منوهای آن

Safe Mode : در این حالت تمام برنامه های اضافی در حال اجرا بسته و حافظه RAM گوشی برای اجرای برنامه هایی که نیاز به RAM زیاد تر دارند خالی میشود.

Downgrade 
: که آنرا دانگرید میخوانند یعنی این که شما گوشیتون رو به فرموری پایینتر از ورژن نصب شده بر روی گوشیتون ری استور کنید.

Unlock
: این فرایند در گوشیهای لاک که فقط با سیم کارت طرف قرار داد اپل آنتن میدهد,انجام میشودتا گوشی شما با تمامیه سیم کارتها کار کند و آنتن دهد.

Baseband : که آنرا بیس بند میخوانند،شما با مراجعه به مسیر Settings>ModemFirmware >About میتوانید عدد مربوط به آن را مشاهده نمائید ، بیسبند در آپدیت به فرمورهای بالاتر امکان افزایش دارد و آگاهی از رقم مربوط به آن جهت آنلاک مفید است.

Firmware :که تلفظ صحیح این کلمه فرمور که منظور سیستم عاملی است که بر روی گوشی شما نصب میشود و شرکت اپل آن را منتشر میکند.

Custom Firmware : تلفظ صحیح این کلمه فرمور کاستوم میباشد که این سیستم عامل توسط هکرها به صورت آماده و جیلبریک شده قابل نصب بر روی گوشی میباشد که فقط گوشی هایی که قبلا جیلبریک شده اند میتوانند از این قابلیت استفاده کنند.در ضمن گوشی حتما باید در حالت اکتیو و روشن باشد تا شما بتوانید از این کاستوم استفاده کنید.